Escrivia el periodista musical Stanley Booth a la seva clàssica biografia de Jagger i companyia The True Adventures of The Rolling Stones, com els de la seva generació “crèiem en el mite de que la música tenia el poder de canviar la vida de la gent”. I efectivament el rock ha estat el principal motor d’impulsió de molta gent, un estil de vida i una manera d’entendre-la que… sempre acaba xocant amb la realitat.
La francesa Virginie Despentes ha encarat la darrera crisi social i econòmica que ens va arrasar a través de la música. I ho fa en el marc d’un París que no és la ciutat de postal idíl·lica dels turistes i visitats, sinó una gran capital mundial on la lluita per la supervivència és la principal preocupació de molta gent.
La mort de l’ídol
La mort de la icona del rock Alex Bleach estén una teranyina de relacions al seu voltant que entrellaça la vida de tot un seguit d’amics, coneguts i saludats, que s’articulen al voltant de Vernon Subutex, amic íntim del cantant que havia tingut una botiga de discos que la crisi havia obligat a tancar. Sense possibilitat de reubicació Subutex ha de recórrer tot sovint al seu amic per a que li presti alguns diners per a sobreviure. Fins que la seva mort l’obliga a abandonar el seu pis i iniciar un periple per les cases dels vells amics, alguns dels quals ja gairebé oblidats i que també l’han oblidat a ell, amb els que va compartir aventures en l’època daurada de l’underground parisenc.
Radiografia de la nostra societat
La gira vital i emocional de Vernon Subutex és una radiografia del que van ser tots ells de joves: creatius, insolents, ambiciosos… Punks de fets i d’esperit, estaven decidits a triomfar. I alguns ho van a aconseguir o van tenir una posició més o menys estable fins que la riuada econòmica se’ls va emportar a tots per endavant. En els millors dels casos la rutina del pare de família és la part més positiva del que queda. En d’altres, són les existències fràgils d’una actriu porno reconvertida en una hacker de les xarxes socials; un guionista que busca un èxit indiscutible; un agent de borsa cocaïnòman, o una model transsexual, les que farceixen el calidoscopi vital d’aquella generació.
De cares enfora, als carrers, hi conviu la misèria dels sense-sostres, la presència cada cop més impune d’elements d’extrema dreta, la difícil convivència i integració dels musulmans i els seus costums en un estat laic i una societat cada cop més intolerant… Com en una partida de joc de taula, Subutex va saltant de casella en casella, d’amic en amic, fins a trobar-se literalment al carrer, amb la única missió de sobreviure cada dia.
Tot i això, una gravació que el seu amic Alex Bleach li va deixar abans de morir, el darrer enregistrament del mite caigut, converteix Vernon Subutex en objecte del desig de molta gent.
Lectura absorbent
Vernon Subutex és el primer volum d’una trilogia (ja publicada a França) que completa aquesta radiografia íntima de la nostra societat i dels que, d’alguna manera, ja han anat deixant les il·lusions pel camí. El triomf de les regles del capitalisme més salvatge, amb aparença de normalitat, converteix i deshumanitza la nostra societat. Pot ser París, l’altre París, l’escenari de la novel·la, però de ben segur que el lector la podria ubicar ben a prop seu.
El relat de Virgine Despentes, que utilitza diversos, és certament brillant, trepidant en algunes històries, irònic i hilarant en d’altres. Ha estat definida per la premsa francesa com la “gran novel·la sobre l’estat de la nostra societat” o directament com a “obra mestra”. La seva lectura absorbent ens farà gaudir d’una meravellosa història, a l’espera dels següents volums.