La mostra Saudades de São Paulo. Fotografies de Palmira Puig i Marcel Giró és un reconeixement a l’obra fotogràfica de Palmira Puig (Tàrrega, 1912-Barcelona, 1978) i Marcel Giró (Badalona, 1913-Mira-sol, 2011), i també un record a la trajectòria vital d’una parella extraordinària, que arriba de la mà de la Fundació Vila Casas, en una exposició a la seu del Palau Solterra de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) i que es podrà visitar fins el 3 de març.
Comissariada per Rocío Santa Cruz, l’exposició recull una seixantena d’obres d’aquests dos fotògrafs catalans exiliats al Brasil que van participar de manera activa de l’avantguarda fotogràfica brasilera. Les primeres fotografies de Marcel Giró (datades de la dècada dels anys trenta i moltes d’elles realitzades al Pirineu català) ja mostren una especial mirada vers l’abstracció, aspecte que serà present en tota la seva obra posterior. Per la seva banda, l’obra de Palmira Puig s’articula, com en el cas de Giró, a partir de l’experimentació i l’audàcia del tractament que atorga a les seves imatges en blanc i negre. El corpus més important de les seves fotografies es caracteritza per la poesia i l’elegància de les natures mortes, els paisatges i els retrats.
Modernitat fotogràfica al Brasil dels 50 i 60
La parella de fotògrafs van ser, alhora, destacats membres del moviment d’arts visuals Foto Cine Clube Bandeirante (FCCB), el qual es va fundar el 1939 buscant una modernitat fins ara només atribuïda a les arts plàstiques. Serà l’any 1950 quan els fotògrafs vinculats a aquest moviment començarà a reivindicar la fotografia com a expressió artística i autònoma, mitjançant l’exploració i la investigació de nous enquadraments, geometries i jocs de llum i ombra. És aleshores quan neix l’Escola Paulista, el moviment pioner on s’englobaven les fotografies modernes del Foto Cine Clube Bandeirante, i del qual també el tàndem Puig-Giró va esdevenir màxim representant.
Algunes de les fotografies presents en aquesta exposició han passat a formar part, recentment, de col·leccions internacionals, com la del MoMA (Museum of Modern Art, Nova York), MASP (Museu de Arte de São Paulo), Itaú Cultural (São Paulo) o MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona), a més d’importants col·leccions particulars.
A banda de les fotografies firmades i atribuïdes al cadascun dels dos autors, l’exposició incorpora alguns dels retrats que es van fer l’un a l’altre, juntament amb algunes fotografies disparades amb la mateixa càmera i el mateix rodet fotogràfic. Tot i que d’algunes d’aquestes fotografies no es pot constatar amb seguretat l’autoria, mantenen el misteri d’aquest excepcional tàndem artístic i sentimental que va ser la parella Puig-Giró.
La comissària de l’exposició ha destacat que ens trobem davant “una història d’amor, d’una gran complicitat” més enllà de l’àmbit professional. Des de la Fundació Vila Casas es considera, tanmateix, que “calia reivindicar aquest tàndem artístic per igual valor”.