Diversos municipis del Vallès han reclamat aquest diumenge la transformació de l’N-150 en una avinguda metropolitana. Ho han fet en un acte organitzat per l’AMB a Cerdanyola del Vallès en què s’ha tallat al trànsit aquesta via per acollir activitats, zones de joc i tallers. L’acte, ‘Viu l’Avinguda del Vallès’, ha permès a adults i petits conèixer de prop el projecte per reurbanitzar l’espai i gaudir d’activitats. Jordi Sànchez, vicepresident de polítiques urbanístiques de l’AMB i primer tinent de l’Ajuntament de Montcada i Reixac; Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola del Vallès; Jose María Osuna, alcalde de Ripollet; i Xavier Garcès, alcalde de Barberà del Vallès, han coincidit a demanar que l’N-150 sigui una “avinguda metropolitana”.
D’acord amb l’AMB, l’N-150, la principal carretera de la comarca del Vallès Occidental, té un volum de vehicles i un tipus de mobilitat que provoca problemes de soroll a causa del trànsit i actua com a barrera dins dels municipis per on passa, en lloc de connectar-los. A més, no està preparada per acollir desplaçaments a peu o bicicleta entre els municipis.
És per això, i amb l’objectiu de connectar el Vallès Occidental amb Barcelona a través d’una via que posi el protagonisme en els vehicles no motoritzats, que aquest dissabte s’ha presentat el pla d’acció RiConnect, que proposa millores per a la connexió entre Barberà del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Montcada i Reixac, per tal donar més protagonisme al transport públic i a la mobilitat activa. El projecte de la xarxa RiConnect, liderada per l’AMB, ha comptat amb un procés participatiu amb entitats veïnals, ciutadania i personal tècnic dels municipis afectats.
Manca de cohesió
Jordi Sànchez, vicepresident de polítiques urbanístiques de l’AMB, ha assenyalat que actualment hi ha una manca de “cohesió” provocada per aquesta avinguda, amb manca d’accessibilitat. Per això, es vol “repensar” estructures que “trinxen” els municipis a avingudes que uneixin, reconquerint l’espai públic per a la ciutadania i fomentant el transport a peu i en bicicleta. “Una festa com avui permet demostrar com la ciutadania pot ocupar l’espai públic”, ha conclòs.
Al seu torn, l’alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, ha apuntat que el projecte RiConnect ha de servir per transformar l’avinguda del Vallès en una via metropolitana “dedicada a les persones” i ha fet valdre que Cerdanyola i Ripollet hagin adquirit la titularitat de l’N-150 en els trams corresponents de cara a la reurbanització de l’espai. També ha posat en relleu la feina conjunta entre les administracions.
Per la seva banda, Jose María Osuna, alcalde de Ripollet, ha dit que l’N-150 es veu com una via de pas o perifèria de quatre municipis del Vallès i ha assenyalat que “es tracta de donar-li la volta” i que hi hagi una millor connexió. Xavier Garcès, alcalde de Barberà del Vallès, ha apostat per acabar amb “l’egocentrisme de Barcelona”.
Una via més amable
Segons ha explicat Judith Recio, arquitecta de l’AMB, a través del procés de participació s’ha fet una diagnosi “compartida” i en base a aquesta s’ha fet una estratègia urbana per transformar l’avinguda. D’una banda, es proposa fer la via més “amable” i “inclusiva”, amb més verd, i alhora amb uns espais adjacents millorats. Per exemple, renovar els locals de planta baixa i fomentar el comerç.
A nivell de mobilitat, el projecte defineix el full de ruta a llarg termini. A curt o mig termini, però es podria fer accions d’urbanisme tàctic, ha afegit Recio. Per exemple, un carril bici segregat. Una de les accions que també es preveuen es fer un estudi de mobilitat per analitzar de quina manera es pot reduir la mobilitat amb vehicle privat i promoure una connexió a peu o amb transport públic. Aquest diumenge l’avinguda ha acollit al seu pas per Cerdanyola del Vallès activitats de ball, zones de joc, un circuit infantil, una batucada i tallers diversos. Entre les 10 h i les 13.30 h un autobús ha recorregut els quatre municipis per portar gratuïtament la gent.