El MNAC ha finalitzat aquest dijous la incorporació de fragments de pintura mural al conjunt romànic de Sant Climent de Taüll després de tres setmanes de restauració. Aquesta és la primera de les accions que recull el projecte ‘Més Romànic’, que preveu completar tres dels conjunts d’art romànic més importants del museu. Al mural de Sant Climent de Taüll se li ha incorporat la figura de Caín, que fins al moment s’havia exposat de manera individual a la mateixa sala, i alguns fragments pictòrics conservats a les reserves de l’entitat. Els restauradors començaran els pròxims dies les tasques d’integració als murals de Sant Pere de Burgal i Sant Joan de Boí, que duraran fins a l’octubre.
La cap de l’àrea de restauració i conservació preventiva del MNAC, Carme Remells, ha afirmat que aquesta és la fase “final” d’un llarg procés de recerca amb moltes persones implicades. En el cas de Sant Climent de Taüll, Remells ha explicat que se li ha incorporat la figura de Caín, que completa “notablement” la lectura de la història amb Abel a l’arc centrar per la mà de Déu. Durant anys, aquest fragment s’ha exposat de manera individual amb un marc a la mateixa sala, desvinculat del seu lloc d’origen: l’absis.
Aquesta ubicació s’ha pogut confirmar gràcies a la descoberta de vestigis de pintura de l’església de Sant Climent dutes a terme en una intervenció de restauració que es va fer el 2013 i que va aportar més de 40 mostres de materials desconeguts. A través d’analitzar químicament aquests fragments, s’ha pogut comprovar que els colors originals han mantingut “molt poques” alteracions i que la gamma cromàtica és molt més àmplia de la que se sabia.
Durant els pròxims dies s’incorporarà al conjunt de Sant Pere del Burgal tres fragments de pintura de figures que no estaven ben ubicades al mural. En aquest cas, es canvia la ubicació de dos profetes després de determinar que la localització original era a l’arc triomfal d’absis a través d’una fotografia antiga. Les pintures del Burgal formen part de l’anomenat Cercle de Pedret i daten de finals del segle XI o inicis del segle XII. Remells ha apuntat que també s’incorporarà un nou fragment que requeria tasques de restauració.
Al conjunt de Sant Joan de Boí s’incorporaran quatre fragments de decoració de les pintures que s’ubicaven a les columnes de l’església i que es trobaven a les reserves del museu. Aquests fragments estan en procés de restauració i caldrà una intervenció en la museografia actual per adequar la forma de les comunes a les pintures. “Tenim fragments que no han sortit de les reserves perquè són fragments petits i molt fragmentats que han de passar per una intervenció important de restauració”, ha explicat Remells. L’església de la qual formaven part va ser reformada en reiterades ocasions i la recuperació de totes les pintures murals no va ser possible sense la restauració sencera de l’edifici a finals dels anys 1970.