Entre dos i tres quarts d’onze del matí del 31 de gener de 1994, mentre dos operaris treballaven en la reparació del teló d’acer que, en cas d’incendi, havia d’impedir que el foc passés de l’escenari a la sala –ironia del destí–, les guspires del seu bufador van prendre en els plecs de la guardamalleta, el cortinatge fix de tres cossos que amagava la part alta de l’escenari. Alguns trossos encesos de roba van caure a terra i, encara que els treballadors es van apressar a apagar-los i es va abaixar el teló d’acer, tot va ser inútil: les flames havien ja saltat al teló de vellut i pujaven fins al teler i el sostre.
El foc era ja incontrolable quan els bombers van arribar minuts després de les onze, avisats pel propietari del Bar Yauco (carrer de Sant Pau, 10), que havia vist sortir fum del Liceu. Potser una mica massa tard, perquè mentrestant, segons sembla, els treballadors havien tractat d’apagar el foc amb els mitjans al seu abast en comptes de cridar immediatament els serveis d’extinció.
Aquells dies s’estava fent al teatre l’òpera de Paul Hindemith Mathis der Maler, a la que havia de seguir Turandot de Puccini.
Les institucions públiques van acordar unànimement que el teatre seria reconstruït al mateix lloc on era i tal com era, però amb totes les millores necessàries. Per fer possible la reconstrucció del Liceu, es va crear la Fundació del Gran Teatre del Liceu, i la Societat del Gran Teatre del Liceu va cedir la propietat del teatre a les administracions públiques: el teatre va ser, finalment, de titularitat pública, malgrat l’oposició d’un reduït sector de propietaris. Per a obtenir recursos, la Fundació va endegar una campanya de captació de diners, aconseguint la participació d’un gran nombre d’empreses i institucions privades, que van exercir com a patrocinadores i mecenes i van contribuir a la reconstrucció del teatre: el resultat va ser que gairebé la meitat del pressupost final d’aquesta reconstrucció va provenir de recursos privats. El projecte de reconstrucció fou obra dels arquitectes Ignasi de Solà-Morales, Xavier Fabré i Lluís Dilmé.
Font: Viquipèdia